Tuesday, October 8, 2013

Harga Barang Mahal, Betul Ke?

Salam semua...
tajuk aku tulis tu sensitif sangat tau...semua orang cakap barang makin mahal...
tapi kenapa aku rasa semuanya hanyalah keinginan yang makin bertambah?
Okey sebelum ni kalau nak tau aku memang jarang masak..
selalu pun beli, beli beli terutamanya untuk makan malam.
Paling dukacitanya bila beli tak sedap dan kadang budak2 ni tak kenyang pun.
Belanjanya bukan sikit yer...untuk aku makan 5 beranak paling murah ialah RM12 untuk makan nasik lemak waktu malam atau RM16 untuk beli lauk di kedai tomyam.
Biasanya sebab dah namanya membeli, pula tu dengan terasa nak makan itu dan ini..order la 2 lauk maksimum
tapi lain pulak situasinya bila kita kena masak di rumah...
maka aku yang malas masak ni cuma akan masak 1 lauk sahaja sudah memadai lebih tepat lagi ianya menepati citarasa dan anak2 makan dengan selera sekali = kenyang = senang tido! hahaha

Cara aku membajet duit dapur dan aku pastikan pembelian itu berbaloi sebab orang kata barang kan mahal..so sangat tidak elok waktu2 begini kita membazir dengan rezeki Allah ialah dengan memasak makan malam dan hujung minggu.
Kalau masak makan malam waktu hari bekerja cukuplah 1 lauk sahaja dan aku pastikan aku memasak makan malam paling kurang 4 kali seminggu, maknanya tak boleh kurang dari 4 kali.

Sekarang aku suka beli bahan masak fresh kat Giant, dulu aku tak suka pegi Giant sebab harga barang lain lagi mahal dari Tesco, tapi sebab bahan fresh mereka lebih pelbagai dan semua pun ada, aku pegi Giant jer untuk shopping fresh food.

Last Saturday aku pegi Giant dan belanja RM50 untuk bahan masakan sahaja, aku bajet untuk 10 kali masak maka 1 kali masak modal aku hanyalah RM5 ++...tapi tak lah exactly aku dapat 1 masakan jer setiap kali..dia lebih kurang la gitu.

Apa aku beli :
Ayam setengah ekor
Ayam drumstick 5 ketul
Ayam fillet 500gm
Salmon 2 ketul
Chilled Beef
Fresh beef minced
Bayam se ikat
Buncis sepaket
Chili padi
Fettucine pasta
Penne Pasta
Pasta sos sebotol
(yang merah aku dah masak)

So aku dah masak 3 kali, ada lagi 7 slot masakan aku dengan barang/bahan di atas, jap nak senaraikan :
1) Ayam setengah ekor - masak kari
2) Chilled beef - masak black pepper
3) beef minced + pasta sos - masak spaghetti
4) buncis - tumis lepas tu goreng telur dadar
5) penne pasta - aku nak goreng dgn sosej
6)
7)

alah....cam tak cukup pulak bahan2 aku tu...tapi bahan lain masih ada macam ikan bilis,tomato,telur dan sardin - yang ini stoknya aku pastikan sentiasa ada di rumah,supaya takde insiden kehabisan barang makanan.
Jom...bijak berbelanja.

No comments:

Popular Posts