Thursday, July 4, 2013

Jerawat Dan Parut Di Muka - Jom Laser!

Assalamualaikum semua,
sebelum ni sebenarnya aku nak review pasal produk Hada Labo yang aku dah guna selama 1 minggu lebih, Alhamdulillah ada lah jugak perubahan yang aku alami,kulit muka jelas jadi berkilat (mengelupas agaknya) sebab aku guna yang jenis whitening.


Aku cuma guna cleanser dia + toner dia jer...itu pun dah RM50++ (harga staff kat farmasi aku,murah ler) kalau kat luar mau dalam RM60 ke RM70, tapi memang mengagumkan.

Tapi aku stop je lah nak review pasal Hada LAbo ni sebab semalam aku dah buat appointment dengan aesthetic clinic. Haaaaa....apa aku buat kat sana.....???
Penyelesaian (aku harap) kepada masalah kulit muka aku yang subur jerawat dan kesan parut yang bercapuk2 di sana sini.
Seriously aku macam dah tersangat low confident dengan penampilan aku, pakai produk semua tak membantu, makin berjerawat cam kena kena baja suburnya tau tak?
Fed up giler...nak hadap muka boss2 jantan aku yg hensem lagi licin mulus kulit depa dari kulit aku okeh...malu la hai! Selamat laki aku takde....jadi aku konon2 nak buat construction project kat muka aku ni...rupanya tak jugak jalan.

Dulu mula2 aku guna Body Shop kan...mula2 okeh, lama2 cam kuali penuh minyak muka aku,jerawat tumbuh kat dahi,pipi dan bawah dagu subur sekali,lagi2 time nak period..benjol sana sini.

======================================================================
Aku buat rawatan di Radiant Clinique, Bukit Jelutong iaitu klinik kecantikan under management tempat kerja aku.
Mula - mula aku nak dengar jer apa masalah kulit aku ni, yg degil sangat asik nak keluar jerawat, salah makan ke, salah tepek pencuci ker, ada kilang jerawat ke dalam kulit tu kan?
So mereka scan muka aku guna Visia scanner...


Tu muka aku ler tu..dalam screen PC scanner tu...scanner ni boleh analyse untuk 8 jenis masalah kulit yang kita alami antaranya yang aku ingat UV damages,measurement of pore depth,wrinkle analysis, pigmentation,brown spot, bacteria dalam kulit dan ada lah lagi beberapa yang aku tak berapa ingat.
Makin rendah percentage kita dapat, maka makin sakitlah kulit kita tu sebenarnya.
Untuk aku yang paling teruk ialah bacaan untuk analisis recognition of porphyrine & bacteria,21% je kot..HHhmmmm...muka aku banyak bacteria rupanya,doktor cakap sebab pencuci muka yang aku gunakan, tu tak berkesan untuk kulit aku, so sudah kumpul banyak bakteria sebab tu senang berjerawat.
Lagi satu wrinkle aku bacaannya 56% maksudnya sesuai untuk org umur 40 tahun ke atas, sebab kulit muka aku kering kurang moisturize..ooohh okeh,okeh cam nak fengsan malu sendiri! Malas nak type dah..

Lepas dah analyse semua, jumpa doktor dan doktor terangkan masalah kulit kita segala base on scan result tu lah kan,dan apa tujuan kita datang ke klinik tu..untuk lain2 orang macam2 matlamat dan tujuannya, untuk aku....aku cuma tak nak jerawat subur dan hilangkan parut2 jerawat yang sangat comel kat muka aku ni.
Dan doktor sarankan aku buat Medlite laser + serum & vit.c treatment. OOohhhh apekah itu??

Nanti aku sambung lagi....
nak cari maklumat tepat dulu untuk semua sebab aku tengok tak banyak blog yang ceritakan pengalaman buat laser treatment ni, puas aku google dalam 2-3 blog jer yang ada cerita pasal laser treatment ni, mungkin ramai yang masih tak berani nak cuba, tapi kalau dah putus cara cam aku ni...
aku malas nak pikir lagi...pulak tu..kat tempat kerja sendiri kan...bunyik dia macam pucuk dicita ulam mendatang, org tak pujuk aku sendiri yang datang!

hehe...sambung..



4 comments:

dinadamia said...

nak tanya but tk rawatan laser tu?

Unknown said...

salam..jadi buat laser ka?
berkesan tak?
kalau masih tak berkesan and belum pernah cuba suplimen shaklee utk masalah jerawat, boleh contact saya..

http://mizurasvitashop.blogspot.com/

Unknown said...

sy br bt laser yesterday

ammi said...

Hi Ain,

So macam mana sekarang ni?

Popular Posts