Wednesday, April 29, 2015

Jangan suka Bertangguh ....

Satu sikap buruk aku kadang kala ialah suka bertangguh...
Banyak perkara aku dah terlepas  terutama impian aku untuk emak yang aku tangguh-tangguhkan...
banyak benda aku dah niatkan untuk mak tapi aku tangguhkan..
akhirnya bila mak dah takde semua niat2 tu jadi sia-sia...
aku pernah berniat nak belikan mak rantai emas yang sama macam mak pernah ada dulu, rantai mak tu dia  dah jual, ntah masa bila aku pun tak tau..tapi katanya masa tu dia perlukan duit...tapi tak pernah aku tahu masa bila mak kesuntukan duit tu...itulah mak kita,
walau sesusah mana pun mereka takkan sesekali bebankan anak2 dengan masalahnya, malu aku jadi anak tak perasan bila masa ketika mak susah.

Jadi lepas beberapa hari mak meninggal, aku berusaha untuk tidak menangguhkan apa-apa permintaan ayah atau keluarga aku lagi juga permintaan untuk diri sendiri...yang penting dalam kemampuan.
2 bulan sebelum ni ayah selalu cakap, beg duit dia dah tak boleh zip, jadi dia nak yang baru dari aku...itu kegemaran ayah...kalau dia nak sesuatu yang baru macam tali pinggang atau wallet atau selipar, ayah memang akan mintak dengan aku...tapi masa ayah mintak tu aku belum gaji plus belum waktu sales...maka aku tak pegi beli sampai beberapa hari lepas mak meninggal. Masa tu aku tidur penat sangat, tengah hari tu aku bangun dan terus pegi kedai beli wallet utk ayah, aku takut aku tak sempat tunaikan permintaan ayah macam aku pernah angankan nak belikan mak rantai emas dulu.

Tahu tak..Allah maha pemurah dan Maha Pendengar doa-doa kita...
banyak yang aku nak ubah untuk diri aku...dalam hati aku selalu sebut aku nak mula pakai sarung kaki...
tapi asik tertangguh, tak sempat beli la, tak jumpa yang macam aku nak la, nak yang macam ni la..nak macam tu la...
tiba-tiba beberapa hari lepas mak meninggal dalam beg aku selalu bawak telekung masa jaga mak kat hospital aku jumpa sepasang stokin hitam dan aku rasa sesuai sangat stoking tu untuk aku, dan aku suka....jadi sekarang aku mula berjinak-jinak nak pakai stokin walau orang lain sebenarnya dah lama pun pakai...mintak ampun lah Ya Allah, aku ini hamba yang jahil.

Hari ini genap 34 hari mak pergi tinggalkan kami, tak pernah aku lupakan setiap hari mengira berapa hari sudah mak tinggalkan kami...seperti kita mengira berapa hari umur anak yang baru kita lahirkan, begitu juga rasanya kasih yang mak kita curahkan buat kita suatu masa dulu semasa hayatnya untuk anak-anaknya.


Aku mohon maaf kalau dulu aku memandang jauh status2 kawan-kawan yang kerinduan arwah ayah bonda mereka, maklum belum masa kita merasa semua itu, tapi sesungguhnya perasaan itu sangat pilu untuk disimpan sendirian, aku memang suka menulis, dengan cara ini aku dapat luahkan semua isi hati aku, aku tak pandai luahkan perasaan melalui bicara sebab aku ini pemikir orangnya bukan jenis yang petah berbicara...jangan tak tau dengan suami sendiri pun aku tidak berbicara soal hati...


Segunung doa untuk emak dan ayah, semoga perjalan mereka selamat sehingga kita bertemu lagi di akhirat kelak...adik sayang mak & ayah.

Wasalam.

Wednesday, April 22, 2015

Mak Adik nak Bagitahu ....

Adik dapat kerja kat tempat baru, start 6/5/2015 kat seksyen 13. dekat sikit dari rumah nanti, masuk pukul 9 balik pukul 5.30ptg, mak doakan yer>> kalau mak aku masih ada, ini yang aku nak ceritakan pada dia.

Berita gembira ini selalunya aku akan cerita pada mak dulu sebelum cerita pada Am...pagi tadi aku pegi kubur mak, aku cakap gitulah jugak. eerrmmm


Popular Posts