Wednesday, November 20, 2013

Koyok Cap Katak - Ubat Bisul

Assalamualaikum semua..
since saya menulis tentang bisul di kepala Umar 2 tahun lalu rasanya,
ramai yang berkunjung untuk mengetahui apakah ubat yang boleh mengurangkan bengkak bisul.

Masa saya tulis entry tersebut,
mula-mula saya letak kapur makan di sekeliling kawasan bisul itu supaya "mata" bisul cepat keluar..
selagi "mata" bisul tak keluar..rasa sakit tak akan berkurang..akan rasa berdenyut2 sebab bisul tu membengkak dan sakit.
Umar alami bisul yang amat besar pada masa tersebut, benjolannya hampir sebesar sebiji buah rambai.
Kemudian saya tampalkan dengan koyok cap katak..
koyok ini boleh didapati di kedai sinsei cina, belilah 2,3 keping.

Cara nak guna :
Mula-mula bukak pembungkus koyok, koyok  ni ada ubat kaler coklat, ubat tu mcm pejal sikit,
lepas tu korang tepek la koyok tu (yg bahagian putih) kat badan cerek panas atau seterika kasik ubat tu lembut sikit, kemudian bolehlah tepek di tempat bisul. Jangan pulak tepek time panas2..kot lah panas sangat ker kan...agak2 lah suhunya.

Lepas sehari boleh buka dan tukar koyok yang baru, Insya Allah dalam masa 2-3 hari bisul tu dah mengecut, jadi kita tinggal jaga luka bisul tu cuci,keringkan dan tampal plaster.

Selamat mencuba....
btw Umar tak pernah kena bisul lagi ditempat yang sama atau di tempat lain.Alhamdulillah.

No comments:

Popular Posts