Wednesday, September 14, 2011

OpEn HoUSe ???

nehi, nehi kalau rumah I!
Masih mengekalkan tradisi berhari raya tanpa rumah terbuka..
kenapa eekkk??
sekarang masyarakat kita nak jalan raya rumah orang/jiran tetangga pun nak tunggu orang ajak open house.
Sepatutnya perkara2 macam tu tak patutlah kan..
tapi now days masyarakat dah membudayakan majlis2 begitu..
sehingga hari raya sudah seperti terlalu private sekali.
kena ada invitation baru datang!
hhhmmmm.....
kawan2 saya ada jugak yang bertanya.."tak buat open house ker?"
kalau ko tanya orang2 yang every year buat open house takpe lah lagi..
ini ko tanya aku...yang memang dah nak kawin masuk 10 thn ni..
masak rendang baru sekali..nak open house tunggu 10 thn lagi...ewaaahh cam pantun pulak!
So...saya maca tak syok la kalau ada orang2 yang tanya begitu pada saya...sebab saya jugak tak bertanya begitu kepada mereka.
Hari raya ialah hari untuk kita merapatkan silaturrahim..janganlah hanya keran di jemput baru nak bertandang...
manalah tau, jiran tetangga/sahabat handai tu...sendang dilanda masalah ker..berhari raya kadar sederhana ker...takkan kita tak nak datang pulak kan??
So..ubah persepsi kita kepada budaya asal kita..kunjung mengunjungi setiap kali hari raya tanpa perlu menunggu open house.

Salam muhibbah di hari raya oleh...
akak Umi!

No comments:

Popular Posts