Wednesday, September 21, 2011

MaK a RoNi DgN Ciss!!


Sempena cuti hari Malaysia yang lepas..
aku masak la spesel sikit ...
tapi masakannya tak bertema keMalaysiaan lansung.
Sungguh la hampeh aku di situ.
Aku buat pertama kalinya dalam hidup masak makaroni & cheese.
Mula-mula buat white sauce dulu...kemudian baru tambah cheese.
Aku kan ala2 sengal terlebih..buat research pun ala kadar..
makanya tersalah beli cheese,,,
yang aku baca-baca resepi tu tulis guna cheddar cheese, yang aku pulak beli Mozarela sampai setengah kilo...
so..relakan aje lah.






Senang jer buat white sauce ni..
guna butter 2 sudu, tepung 2 sudu.
Tapi sebelum tu..aku tumis bawang kuning & salery yg aku potong kecik ngan butter tu..
tumis sampai layu..baru gaulkan tepung..
nanti mereka mesra bergaul bersama...
masukkan 2 cawan susu full cream yang dah di suamkan...jgn ler terus curah susu yang keluar dari peti ais tu..kang terkejut sos ngko.
lepas tu aku campur sikit, serbuk buah pala yang tak mendatangkan apa2 pun pada aku..



Last sekali baru aku letak cheese, nak rasa lebih cheese letaklah lebih.Cam aku kedekut tak boleh blah..aku letak setengah penumbuk jer.
Ikut lah banyak mana..
pada aku guna mozarella ni tak berapa rasa sangat cheesenya..
kalau cheddar lagi power aku rasa.
So stok mozarela aku tak rela tu aku simpan buat stok nak bakor pizza hujung minggu ni pulak.


Inilah hasilnya ....
aku buat ni 3 round la jugak..
1st round makan ngan Feesa
2nd round makan ngan Am
3rd round siap ajak kawan2 & sedara mara..(macamlah ramai benor)
2-3 orang jer pun yang datang.

Nak sedap dan lebih bagus hasilnya..korang rajin2 lah search resepi yer.

No comments:

Popular Posts