Wednesday, August 10, 2011

TiDuR Di MaSJiD ....

siapa pernah??
aku pernah 2 kali tidor kat masjid Negeri kat Shah Alam ni..
masa tu aku tingkatan 4, ada program penghayatan Ramadhan katanya,
tapi aku pergi atas sukarela, sebab kem ni berbayar, bukan atas tajaan sekolah ker haper...
kira aku adalah jugak ciri-ciri nak mencari sinar keimanan dalam diri time remaja dulu..
kalau sekarang ko tanya..hampeh la jawabnya!!
Jangankan nak ke kem...nak sembahnyang kat umah pun cam sembahyang kat medan perang, nak kena perang ngan askar2 kecik aku tu ler..
dulu time Umar Zidan setahun lebih..kerjanya asik tarik telekung aku sampai ler kepala aku senget2 time sembahyang..bila aku sujud pulak..bersorak2 dia nak duduk atas tengkuk aku..adoi laaa!
La ni dah bijak banyak..takde lah kacau aku sembahnyang lagi..paling2 pun, lalu naik motor dia la kat tepi sejadah aku!!

Okeh..berbalik cerita aku tidor kat mesjid masa form 4 tu..aku pergi ngan kawan baik aku...
siang2 aktivitinya...bertadarus, dengar ceramah (paling buat aku mengantuk) dan berzikir ramai2.Solat berjemaah dan waktu berbuka tu sama2 semuanya..
paling tak boleh lupa...aku tidor kat mesjid tu kat tingkat atas tau..
malam2 pukul 10.30 lepas terawikh & moreh barulah tidor gamaknya...
tapi kan...aku cam dapat rasa sesuatu yang sangat lain...
dengan bergema bacaan Al-quran pada waktu tu..
lepas tu aku asik teringatkan malaikat ajer..
hhhmmm takkan aku jumpa malaikat pulak kan??
Tapi memang lain sangat perasaan dalam situasi tu...
malam tu aku tidor pun taklah senyenyak mana..al maklum tidur atas karpet jer!
Sekali tu..pukul 4 pagi dah kena bangun...kiamulail katanya.
Apa?????
Apalah aku nak baca time sembahyang tu..memang aku tak tahu lansung...
dah lah cahaya samar2 pagi2 buta tu..aku ngan tak tahu nak baca apa tu..
orang rukuk aku rukuk...
orang sujud aku sujud...
orang dok tahiyat...aku sujud lagi..aku tidor daaa rupanya!!

Kah kah kah kah!!!..Hampeh tau..
dugaan ketika mencari sinar keimanan katanya....
Itulah pengalaman puasa aku nak cerita pada korang kali ni..
tata!!

No comments:

Popular Posts