Thursday, July 11, 2013

Ramadhan Pertama Kami - Sederhana Sekali!!

Salam Ramadhan all
semalam...
hari pertama berpuasa macam semua orang lain dalam dunia ni..
cerita aku..paling tak happening bila bersahur berdua dengan Feesa..macam tu jugak bila berbuka!
Semalam aku tak pegi kerja...
Takde orang jaga anak2 kecik so aku ambik cuti..
macam biasa kalau 1st day puasa aku is like takde tulang belakang..
so aku melepek setengah hari sebelum keluar hantar Feesa gi sekolah...
lepas tu sambung melepek semula...giler aaahhh punyalah lama aku boleh tidorr...
selalu kalau tak pergi kerja..aku paling2 tidor lepas lunch ajer kat rumah..itu pun dalam 1 jam jer..
tapi semalam memang rekod habis dan aku memang dah jangka kan pun sebab saban tahun aku mmg cam gitu gayanya..hahahah!

Tapi berbuka semalam aku masak tau...
sebab banyak benor tidor nak bangun pun payah..
pukul 630 baru aku start masak...
masak nasik,hiris cili,bawang & kobis..
tumis air sayur kobis, gorengkan ayam sebab permintaan Feesa dan goreng la bergedel 4 ketul.
Bergedel ni aku dah buat awal2...bekukan dalam freezer dan bila nak cuma turunkan lebih awal dan boleh goreng bila tiba masanya.
Feesa lak semalam agaknya terliur air sirap..so aku suruh la dia beli air batu ngan pati sirap..sekali ngko sebotol besor pati sirap yang dia beli..hhmmmm boleh la guna sampai raya sekali nanti..hahaha bajet betul bagi air sirap je kat orang!

Tapi kan....
Ramadhan yang indah selalunya time waktu berbuka..
walaupun semalam hari pertama berbuka aku tak lah berapa indah benor..
sedang azan berkumandang, selalu semua berebut nak baca doa dan minum air dulu...
well..kami pun sama...
aku baru minum seteguk..kemudian letak cawan dan pegi ke belakang kejap (ntah ambik apa)
sekali aku nak datang...
jeng jeng jeng...Hamzah telah menumpahkan secawan air sirap merah ke lantai bawah meja..
hati panas sikit..so aku pun terdebik la budak tecit tu..
uwwwaaa..uuwwaaa..dia nangis..aku bukak baju dia dan campak atas sofa
azan belum habis lagi ni kat TV..
aku dok terbongkok-bongkok lap lantai mengulang ke sinki 4-5 kali..
kang kalau tak lap habislah semut & melekit...
sedeh okey..
abang cepatlah balik..walau lagi 8 hari....
setiap jam aku dok kira bila la ko nak balik bang oooiii!!!

No comments:

Popular Posts