Thursday, July 18, 2013

Ikat Nafsu, Kawal Belanja di Musim Perayaan !!

Salam semua...
sering kali kita dengar perbelanjaan melampau dan kawalan bajet yang longgar atau kita terikut napsu yang berkehendakkan itu dan ini setiap kali menjelang perayaan.

Nak tak nak...
paling kurang bajet yang harus disediakan adalah dalam linkungan 1 ribu ringgit atau lebih, bagi yang berkeluarga kecil..kurang dari bajet yang dinyatakan adalah lebih baik.

Jangan dilupa...
tahun ini kita bakal menyambut Syawal pada 8hb Ogos, maka gaji mungkin akan diberi seperti bulan kebiasaan iaitu pada 25hb..syukur di situ sebab kalau bagi gaji awal sangat takut ada yang tak cukup duit sambil nak menunggu giliran gaji akan datang.

Seboleh-bolehnya...
untuk mengawal napsu dari membeli yang bukan-bukan..
cuba senaraikan apa lagi perbelanjaan yang kita perlukan atau inginkan untuk hari raya nanti..
mana-mana yang dirasakan tidak perlu atau hanya dipakai sekejap sahaja, cuba abaikan!

Apa yang lebih baik...
kita hendaklah berbelanja mengikut senarai dan bajet yang telah ditetapkan,disiplinkan diri untuk tidak sesekali melanggar senarai atau bajet yang telah dibuat. Ayat dalam hati yang sering sekali terbit macam "takpelah..beli jer dulu" selalunya akan mendukacitakan kita kemudian hari, biasanya selepas pulang berhari raya dari kampung, jangan dilupa rutin harian selepas itu yang menuntut perbelanjaan harian seperti biasa.

Untuk musim perayaan kali ini..
Kami telah buat peruntukan yang sesuai dengan keperluan dan kehendak kami sekeluarga, juga termasuk dalam bajet ialah pemberian kepada insan tersayang iaitu ibu bapa dan mertua semestinya.

Till next episode!


1 comment:

Rizziela said...

kami masih belum buat apa2 prepration pun.. huhuhu ..yg penting baju utk anak2 ajer.. yg lain tu x kisah kot

Popular Posts