Tuesday, July 3, 2012

PanCaKe - SeNaNg Jer NaK BiKiN !!






Hello all...
dulu aku memang tak tau cemana gaya nak bancuh tepung buat pancake..apalagi lempeng!
Dasar pemalas sebenarnya..bila mak aku masak..aku nganga tengok tibi...tapi aku rajin kemas rumah tau.Terserlah gitu!
Tapi sekarang..setelah lebih sedekad celik IT, aku pun searching sana sini resepi nak buat pancake..dulu, kalau nak buat pancake..aku siap beli instant pancake flour ngko...punyalah biol tak boleh adjust,time tu tak reti lah kata nak google resepi ker, nak beli buku masakan ker..nak tanya orang pun aku tak terpikir...biol sampai camitu sekali....kuang3x! <<< ni gaya baru kalau nak nyebut lebih dari 3 kali>>> phhuuiiihhh!

Okey...right now...aku dah master masak pancake ni tau..setakat nak buat pancake ni kalau ikut pepatah omputih "like a piece of cake". Senang & jamin sedap....aku bajet pancake kat Mc'd jugak ikut resepi ni..


Pancake Recipe:

1 cup (130 grams) all-purpose flour

1 1/2 teaspoons baking powder
1/4 teaspoon salt
2 tablespoons (28 grams) granulated white sugar
1 large egg, lightly beaten
1 cup (240 ml) milk
2 tablespoons (28 grams) unsalted butter, melted
Plus extra melted butter for greasing the pan.

* aku tambah sedikit essen vanila untuk mewangikan pancake aku ketika dimasak & dimakan


* Tapi..dikatakan...gossip2 dapur la kata...kalau milk itu di tukar kepada buttermilk..pancake akan lebih gebus dan sedap sangat.Aku tak buat lah lagi guna buttermilk setakat ni, sebab maklumlah..guna resepi kat atas ni pun dah sedap sangat, modal tak sampai 5 hengget, dapat dah ko serapan pagi anak beranak.
Lepas tu makan panas2 dengan jem blueberry & butter!!

Selamat mencuba!!




No comments:

Popular Posts