Wednesday, July 25, 2012

MeNu RiNgKaS SePaNjAnG RaMaDhaN !!

Asslammualaikum semua..
selalu aku baca status kawan2 kat facebokk bila jam dah tunjuk 1 tgh hari ialah : "pening lah nak masak apa iftar ni?"..."eeeiii apa nak masak berbuka ni?"
"hhmmm...susah2 masak lepas tu tak sedap baik tunjuk2 ajer" - wakakakaka!
Sampai ada yang tak tau dah nak makan ke tidak berbuka nanti..sebab keliru tahap kritikal..haaaiiyyooo, sabor ajelah.

Okey, benornya..aku pun kadang-kadang macam pusing2 mikir nak masak apa..tapi berkat berkongsi cerita ngan kawan2 kat FB..dapatlah kita berkongsi idea apa nak masak petang nanti or time sahur pulak.

Ada kawan yg dah siap list satu minggu menu sahur & iftar..katanya bior tak pening2 tetiap petang.Ok,bagus jugak ideanya itu..
maka aku pun nak ler jugak list kan beberapa masakan mudah untuk berbuka & bersahur.
Pada aku tak perlu banyak2 nak masak untuk berbuka & bersahur..kalau family kecik aku..berbuka dengan 2 lakuk & bersahur dengan 1-2 lauk dah memadai.

Menu mudah ringkas cepat kilat time bererbuka adalah :

Ayam goreng + sayur campur
Sambal sardin campur kentang + telur dadar
Masak lemak cili api udang & buncis (kalau kami makan satu lauk jer bila ada masak lemak)
Kari ayam + telur dadar
Sup ikan + sambal belacan & ulam2
Sambal sotong + telur masak kicap (sebab bebudak tak makan pedas)
Siakap steam (satu lauk sajer)
Asam pedas ikan pari /ayam + telur dadar
Buncis Tumis letak sotong + telur dadar
Ayam masak kicap & sayur2an
Sayur campur + ikan goreng
Sup sayur & telur + ikan masin
Ikan bilis goreng letak bawang + sambal 

- eehhh..banyak betul aku padankan dengan telur dadar eeekkk...memang selalu bulan2 puasa ni..makan telur goreng ler yg paling laju sekali.Lagipun itu mmg lauk express habis kalau nak masak..sedap pun sedap.
Kalau nak masak lagi senang & ekpress buatlah nasi goreng, letak sayur campur & sosej..gerenti 15 minit dah siap.

Menu iftar pun sebenarnya boleh jer buat yang sama, lagi tips yang buat aku cepat2 jer boleh masak...bila hari Sabtu/Ahad, aku dah siap-siap kupas bawang putih,bawang merah,cili padi dah siap2 basuh & buang tangkai.Siap2 kan semua simpan dalam peti ais.Kalau dah beli ikan,udang,sotong ker ayam..siap2 siang pack-pack dalam individual pack dan kalau nak masak petang ni..sahur pagi tadi dah siap2 letak kat bahagian bawah peti ais.Bukan bawah peti ais luor tu, kang busuk pulak...kat bahagian atas sayur2 tu lerr.
hehehehe.

Lagi satu tips aku nak senang keje, malam hari sebelum tido aku dah masak nasik dulu so besok pagi2 kot ler terbangun lambat ker..boleh ler telan nasik ngan kicap ajer.

Lauk yang korang boleh la simpan 2 hari macam tu ialah : Sambal tumbuk
ikan bilis, cili padi,cili merah,bawang puith/merah,belacan sikit & perahkan limau (kadang kala aku tumbuk sekali tempe yg dah digoreng)

Ok...nak carik idea lain kot ada apa-apa menu yang senang dan cepat di masak untuk ibu2 yang bekerja ni.

Byee...

No comments:

Popular Posts