Thursday, May 12, 2011

OOhhh...DuGaaN!!

Semalam...
seketika saya menghadapi saat2 cemas...
takut sekali kalau terjadi lagi..
masa tu waktu petang...saya datang ke rumah mak untuk ambik Feesa..
cadangnya lepas tu nak ke Seksyen 7..
tapi bila masuk ke rumah...tengok mak tengah di urut ayah...
pada fikiran saya.."ohh, mak sakit perut lagik kot" (mak memang kadang2 sakit perut yang amat sangat)
Jadi saya pun tolong lah picit2 mak sekali...
sambil tanya2 mak...kenapa, sejak bila sakit? sebab pagi tadi saya call dia tak mengadu sakit apa2 pun...
sekali.......mak pandang saya tapi macam tak fokus..
macam mana yer nak cakap..matanya macam bergerak2 sana sini tapi dia tengok kita.
Saya macam pernah menghadapi situasi begini..
masa waktu sekolah dulu..yang saya pernah cerita tentang kawan yang kerasukan tu..
huwaaaaa... lagi takut..
bila mak tak menjawab lansung pertanyaan saya...dia cuma pandang...dan tiba2 melentok ke arah saya..tapi tak tumbang (masa tu dia duduk kat lantai)
Apa nak buat?? saya suruh ayah stop memicit bahu mak..sebab saya rasa mak bukan sakit "fizikal" nya..sebab saya tak pernah tengok mak dalam keadaan ini.
Saya terus mintak ayah pegi panggil kawannya yang pandai berubat tradisional..malangnya orang tu takde kat umah..
tapi ayah ni buat lawak pulak..tiba2 dia bawak balik mangga muda...
saya ingat benda tu nak buat ubat...
rupanya ayah ke rumah imam...imam tu pulak tengah mengait mangga...itu yang ayah bawak balik mangga.
Orang tengah cemas2 ni..ayah bersantai2 bawak mangga pulak..hadoi laaa!

Tak lama kemudia abang saya dan isterinya sampai...(sebab saya dah call)
masa tu mak baring jer..sambil depang tangan..
ada satu kali tu...mak macam mendengus2....bunyik cam apa yer??? cam lembu kot...
tak taulah cemana nak imejin...
abang terus pasangkan MP3 ayat2 Al-Quran kat telinga mak...
tiba2 mak nak duduk pulak...]
beberapa minit nak azan Maghrib...
tiba-tiba mak boleh bercakap....
dia cakap dia nak kencing....
kami ni semua sibuk lah dok nak papah mak masuk bilik air...
mak pulak sibuk cakap "nak kencing macam biasa' ulang2 kali..
(of course la macam biasa..ada ker kencing luar biasa mak ni pun)
Bila nampak mak macam susah sangat nak berjalan bila di papah...
saya cakap biarkan mak jalan sendiri..
sekali...........
memang betul mak elok macam biasa...
masuk bilik tandas...dan seketika dia keluar..
elok dah boleh bercakap2 macam biasa.
Bila di tanya2..mak cakap, dia tak perasan lansung yang kami datang dan tak sedar pun..apa yang kami tanya2.
Mak tiba2 berada dalam keadaan tidak sedar..
tapi masih boleh mengikut arahan..
sebab bila saya suruh minum air..berteguk2 dia minum..
bila saya suruh bukak mulut sebab nak suapkan air...elok jer dia ikut..
tapi bila kita tanya..dia tak jawab!

Segala2nya dah kembali normal walau kami tak harapkan mak boleh terus sihat serta merta...
malam tadi pukul 10 malam kami balik rumah..abang saya balik lewat sikitlah kot.
Pagi tadi saya jenguk mak lagi..mak ok...buat kerja2 rumah sikit..tapi saya larang..
saya dah kemas, sapukan rumah dan buatkan air minum dia pagi tadi sebelum pergi kerja.
Harap mak terus sihat...
Ya Allah....berikanlah kesihatan & kesejahteraan kepada kedua orang tua ku...
KAsihanilah mereka sepertimana mereka mengasihani ku sejak dari kecil..
Amin Ya Rabbal Alamin!

3 comments:

eyndayusoff said...

Errkkk...gangguan ke Mi?

ammi said...

tak tahulah kak...mungkin low sugar pun iye..sebab mak kan diabetes.Yg lain2 tak pegi rujuk lagi.

Jiejah @ Iza said...

alamak mi , mcm takut plak baca entry ni .. may be dia dibawah paras sedar . sbb kurang gula ?
jadi panggil ustaz ke semalam?

Popular Posts