Wednesday, February 9, 2011

AnDa IbU YaNg BaGAiMaNa??

Sejujurnya....
anda ibu yang bagaimana terhadap anak-anak anda??

Kalau Feesa di ajukan soalan begitu...
sudah tentu jawapannya...
"mama kita garang tau"...
sebab memang dia pernah cakap kat cikgu dia dan kawan2nya begitu.
Maka begitulah saya sebagai mamanya.

Haaaaah! memang saya ibu yang garang...kuat marah (kadang-kadang), suka membebel (jarang-jarang) dan selalu jugak menjerit marahkan anak!!

Buat apa nak sorok..memang sah itu semua adalah saya bila jadi seorang ibu! Tak mau nak cover diri ini penyabar la konon...boleh buat segala itu dan ini...
oohhh! saya tak mau hipokrit..takut nanti ada yang nampak..malu pada diri sendiri!

Saya kurang sabar bila anak (terutama Feesa) di beri arahan tak patuh...kena cakap ulang2 sampai 4-5 kali (by the 4th time tu dah bukan arahan biasa2..dah jadi luar biasa)

Saya kurang sabar bila anak2 tak makan pujuk....bila di beri sesuatu alasan mereka tak mau terima.Yang tau cuma nak nangis ajer.

Saya tak sabar kalau anak kuat melalak..yang paling tak sabar melalak tak tentu pasal.
Contoh..takde sakit, takde merajuk tetiba nak nangis2 non-stop.
Mau makan penampar 2-3 das ngan haku!!
Lagi-lagi anak yang dah paham bahasa.....cam Umar Zidan tak pandai lagi nak practise melalak tak tentu hala ni....kalau si Feesa, once in a while ada jugak kot. Memang makan jugak penampau mak dia 2-3 das!!

Sekarang ni...tahap sabar sebagai mak tu semakin kurang...
sebab apa?? badan semakin berat nak di usung ...nak layan kerenah bebudak yang tak tentu hala memang takde bahagian dah.
So..anak2 kena belajar behave themselves atau terima padahnya.
Lagi-lagi Feesa yang jadi mangsa...
kalau tak kena kerah kemas umah sepahan adiknya...
dia kena jugak cubitan mak dia bila dia tak paham arahan yang mudah2!

Tapi..tapi..tapi...
sebelum tidur biasanya saya akan peluk & cium Feesa..
baca buku bersama dia dan beri puji-pujian pada dia sebab pandai dah baca buka Paul & Mary...
walau dia sebut perkataan "PLAY" itu menjadi "PLAYER"...mama dia rela betulkan walau dah 4-5 kali salah sebut.
Sebelum pegi sekolah..wajib memberi pujian dan mintak dia belajar sungguh2..
dia balik sekolah..wajib talipon dia dan tanya belajar apa kat sekolah..sekali lagi pesan supaya dia jadi budak pandai.
Petang2..kasik dia main sekejap dengan kawan..sebelum perambat masuk rumah..
selepas itu..siap lah dia kena hambat ngan mak singa dia (sebab kadang malas mandi la, nak tgk TV time maghrib la, malas sembahyang la)..dan episod sebelum tidur berulang kembali.

Saya sayang anak-anak saya walaupun saya ibu yang garang!!

4 comments:

Nieza Ishak said...

aku ibu yang selalu mengaummmmmmmmmmm (marah) pastu keras hati.

anak menangis guling2 pun aku buat tak heran ... hihihi

jenis apakah aku????

ammi said...

kena banyak muhasabah diri kita ni.

ana said...

sayang anak ler yg kita garang tu...tambah2 kalau tgk peknen...emosi tak stabil...ehe

adha said...

nampak sgt aku da lama tak masuk blog ko.. da nak cukup bulan dah..

Popular Posts