Thursday, February 6, 2014

Hamzah & Kumon

Salam all,
lama tak menulis banyak hal rumahtangga nak kena settle, mak ayah pulak dilanda dugaan menimpa-nimpa harap mereka sihat2 jer.

Hari ni nak tulis pasal Hamzah dan Kumon Workbooks nya, minggu lepas aku dah belikan dia satu lagi buku mewarna Kumon

Dah 15 muka dia buat latihan, aku stop kan kejap sebab nanti bukunya habis mak kena marah pulak. Dia tu kalau angin rajin datang, satu malam terus buat 5-6 mukasurat kalau boleh tak nak berenti,nanti kalau habis dia ngamuk sakan.Adoooiii laaa...
So dah 2 malam dia tak mewarna tapi belajar iqra' dan sebelum tidur mengulang Peter & Jane.


Mari tengok, motor-skills bertambah bagus. Cara pegang crayon pun dah sangat yakin, dah boleh gerakkan tangan untuk mewarna instead of menyorong tarik jer tangan dia sebelum ni. Maksudnya dia dah hampir mahir menguasai cara menggunakan pencil/crayon, itu tujuan sebenar buku ini di terbitkan, menagajar anak2 seawal 2 tahun cara/membiasakan jari untuk menggunakan pensil, rugi aku tak praktik pada Umar lebih awal sebab sampai la ni perkembangan Umar setaraf dengan Hamzah jer, Umar yang sikit lambat atau Hamzah lebih cepat pun aku tak pasti.

Bila Hamzah dah habis warna bulatan putih tu, mak kena baca perkataan APPLE kuat2 sambil tunjuk perkataan tu, idoklah aku menjerit cam tarzan APPLE,APPLE gitu...sakit jantung jiran aku nanti,sebolehnya biar anak tu pandang pada tulisan tu dan kemudian menyebutnya. Sekarang setiap kali kami mengulang buku ni, bila aku tanya mana Apple, dia akan tunjuk perkataan Apple tu bukan kepada objek apple tersebut.

Seronok tau kalau dapat ajar anak2 kat rumah walau kadang kala time aku penat, aku cam teremosi sikit mengajar anak, Umar lari rumah 2 malam lepas sebab takut aku ajar dia Iqra',hahahaha! Sorry la nak, mak memang takde skill mengajar, tapi tau la cemana nak "pandaikan" anak sendiri.hheheheh!






 Ini antara buku-buku KUMON dalam kategori First Steps Workbooks, lepas ni aku nak ajar Hamzah cara guna gunting pulak, aku akan beli buku Let's Cut Paper!




No comments:

Popular Posts